Helló Rallycross! Megérkezett a Proex Sport!

a csapat összes versenyzője az Opel Astra Kupa döntőjében!

img00043.jpgPénteken reggel vágott neki a csapat Szlovákiának, hogy első alkalommal saját bőrükön is megtapasztalják a Rallycross világát. Az autók technikailag készen álltak (már amennyire készen állhat egy versenyautó a nem éppen sík terepre), és a pilóták is nagy izgalommal várták az első megmérettetést. A helyszín nem új a csapat számára, vagyis helyesen fogalmazva a Szlovákia Ring aszfaltcsíkját ismerték, de a rallycross nem csupán aszfalton megrendezett sportesemény. A Proex Sport csapata négy darab Opel Astrával nevezett a hétvégi Opel Astra Kupára.

A négy fős pilóta csapatból hárman a gyorsasági versenyeken edződtek, míg egy tagjuk a rallycross világában nagyon ismert volt, és négy év kihagyás után most a „kék-narancssárga” autóval tért vissza.

img00062.jpgA csapat összetétele is különleges, hisz sorai között üdvözölhetjük az FIA Swift Cup Europe 1,3-as kategóriájának második helyezettét (francia) Frederic Overt. Fred egyébként az 1,6-osok között is megállta a helyét hisz az Európa Kupában az év végén 8. lett.

img00058.jpgKapitány Dorottya (a csapat egyetlen női tagja) számára sem új az autósport, hisz évek óta a „Terepes Csajok” Team egyik meghatározó alakja, de a gyorsasági versenyzés sem áll tőle távol. 2013-ban (szintén a Proex színeiben) 7. lett a Lotus Ladies Cup-ban.

img00060.jpgA csapat harmadik tagja számára nem ismeretlen a Rallycross. Ilosvay Péter már több alkalommal is év végén a legjobb három között végzett. 2009-ben kategória bajnokként végzett, majd visszavonult. Pár év kihagyást követően úgy döntött, hogy visszatér a Proex Sport autójában.

img00061.jpgA csapat negyedik tagja, pedig maga a csapat létrehozója és vezetője Szabolcs Róbert. A gyorsasági versenyek világában nem ismeretlen a neve, hisz már több mint egy évtizede meghatározó alakja. Az elmúlt öt évben azonban a pálya széléről irányította a versenyzőket (bár, egy-két endurance futamra azért felöltötte az overallt).

A team tagjai, amint megérkeztek a helyszínre, azonnal nekiláttak az autók végellenőrzéshez, és a menetrend tanulmányozásának. A szerelő-csapat számára nem volt újdonság a korai kezdés, de ami számukra igazán kihívást jelentett, hogy egy nap akár négy „verseny-etap” is szerepelt a programban. A szerelésre álló idő rövidsége miatt korlátozva vannak (egy-egy komoly meghibásodás a verseny végét is jelentheti). Az időterv mellett az időjárást is figyelték, mert ugyan a versenyzők szempontjából ugyan lényegtelen, de azért a szerelők számára egyáltalán nem mindegy. Az előrejelzések az első napra nem, de a másodikra már esőt jósoltak.

img00041.jpgA hideg éjszakát követően reggel 8 órakor már megkezdődtek a szabadedzések. A két szabadedzés időeredményei alapján látszódott, hogy van esély egy jó szereplésre. Ilosvay volt a leggyorsabb a szabadedzések során, mögötte Szabolcs volt. Overnek nem volt könnyű helyzete, hisz az első szabadedzésen kifogott egy kezdő versenyzőt, aki „nem mindig tudta, hogy merre is jár”. A második szabadedzés már jobban sikerült, bár tulajdonképpen az volt az első tempósabb „bemenetele”. Kapitány Dorottya is eleinte ismerkedett a pályával, de körről körre tudott javulni.

img00073.jpgAz időterv felborult, amikor a szabadedzések során többen is technikai vagy versenyzői hiba miatt a „pályán ragadtak”. Ezért többször félbe kellett szakítani a programot. A csúszás eredményeként a tervezett első előfutamra délután került sor. Az első előfutamon Ilosvay volt a leggyorsabb az Opel Astrások között, míg Overnek is sikerült az él menők mögé kerülni. Szabolcsnak technikai hibája lett a futamon, így ő hátra szorult. Kapitány viszont körről körre javult. A második előfutamot azonban szombaton már nem tudták megrendezni (idő hiányában), így azt a következő napra tették.

Másnap reggel nyolc órakor ismét „beindult a nagyüzem”.  A túllocsolt pálya nem könnyítette meg a versenyzők haladását, de még a fotósokat
is óvatosságra intette. A szervezők úgy döntöttek, hogy az elmaradt fordulót megtartják, de a negyedik fordulót törlik. Így aztán, akinek nem sikerült jól az első forduló (mint Szabolcs Róbertnek) azoknak alaposan lecsökkent az esélyük az elődöntőbe jutásra. De az autósportban bármi előfordulhat. Egy pillanatnyi kihagyás, egy végzetes hiba és máris fordulhat a kocka. És a kocka bizony fordult. A második előfutamot Szabolcs megnyerte és Over is felzárkózott. Így a harmadik előfutamban Ilosvay és Szabolcs együtt ment, míg Over és Kapitány külön-külön. Ezért az biztosra vehető volt, hogy az elődöntőbe bejut Proexes versenyző.

img00077.jpgA harmadik előfutam aztán remekül sikerült és mind a négy versenyző elődöntős lett. Innen, pedig már csak egy lépés – helyesebben egy futam – választotta el a csapatot, hogy alaposan domináljon az Opel Astra Kupában. A csoda, pedig megtörtént. Az elődöntő is sikert hozott és három ágról, de minden Proexes a döntőbe jutott. Érthetően egyszerre lett nagy öröm és feszültség a csapatnál. Olyan lehetőség nyílt meg előttük, ami csak ritkán adódik egy sportcsapat számára. Akár többen is dobogó esélyesek.

img00083.jpgElérkezett a döntő és a rajtot követően három Proexes autó került az élre. Ez az öröm azonban nem tartott sokáig, mert az első kanyar előtt Ilosvay megcsúszott, és, hogy mentse a helyzetet a biztonsági zónába terelte az autót. Sajnos azonban a futóműve megsérült. A mögötte haladó Kapitány, hogy elkerülje az ütközést, szintén elhagyta a pályát és ezzel komoly hátrányba került. A bajnak azonban korán sem volt vége. Fred üldözte Proex Robit, amikor az autója egy pillanat alatt irányíthatatlanná vált. Fred mindent megtett, hogy „összeszedje” ami sikerült is, azonban a pályáról letért. Ő ugyan visszatért a pályára, de a versenybírák „pályaelhagyásért” fekete zászlóval kizárták. A szabályoknak megfelelően Fred a kör végén elindult a boxutcába. A pálya kialakításánál a szervezők úgy döntöttek, hogy a pálya rajt-egyenese mellett húzódó bokszutca bejárata is ott legyen. Így, ha valaki ki akar menni a boxutcába, annak kereszteznie kell az „ideális” nyomvonalat. Ez történt Overrel is. A kiálláshoz lelassított, majd elkezdett ráfordulni. Abban a pillanatban ért oda Vigh Levente, akinek esélye sem volt elkerülni az ütközést. Így a négy Proexesből már csak ketten maradtak talpon. Az eset miatt piros zászlóval leintették a versenyt. A verseny vezetése új rajtot rendelt el. Így lehetőség nyílt felülvizsgálni az autók állapotát. Fred autója menthetetlen volt (közben a pálya Medical Centerébe vitték kivizsgálásra), de Ilosvay Peti versenygépe javítható volt. A szerelők teljes erővel nekiálltak, és nem egész húsz percen belül már újra versenyre kész állapotban állt a kocsi. Ilosvay számára így újra lehetőség volt a döntőn részt venni.

img00076.jpgA „második” döntő is hamar befejeződött, miután az indító bírók idő előtt rajtoltatták el. A korai indítás miatt ugyan is nem ért fel időben Don Nitro. Mivel azonban a versenyigazgató által kijelölt időben tért vissza a rajtrácsra, így újra kellet indítani a döntőt. A „harmadik” döntő már simán elrajtolt. Szabolcs Robi rögtön az élre ált, mögötte Ilosvay és Nitro. Az első körben kialakult sorrend megmaradt a leintésig.

A Proex Sport a hétvégi teljesítményével egy mini sporttörténelmet is írt, hisz több szempontból is az elsők elsője lett. Először rendeztek rallycross futamot a Szlovákia Ringen, első alkalommal rendeztek Opel Astra Kupát, valamint a Proex Sport és Szabolcs Róbert számára ez volt az első rallycross verseny. Ezek után érthető módon nagy lett az érdeklődés a csapat és az autók iránt is.

img00100.jpgA már-már mesébe illő bemutatkozás után azonban korai lenne elbizakodni, hisz messze még a szezon vége és addig még sok víz lefolyik a Dunán. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a mostani hétvégén a pálya egy része ismert volt a Proexesek számára, ami nem mondható el az ellenfelekről. Az idény hátralevő részében azonban olyam helyszínek lesznek melyek csak a Proex Sport számára lesz csak idegen. Így aztán, korai lenne messzemenő következtetéseket levonni, de tény, hogy a szlovákiai hétvégén alaposan felhívta magára a figyelmet a kék-narancs alakulat.

Áprilisban a húsvéti nyuszival Máriapócson találkozik a csapat és a sport szerelmesei.