Új versenyző a Proex Sportnál

Somogyi Márk Rallye-ról pályaversenyre vált

Immáron egy újabb taggal bővül a Proex csapata. Somogyi Márk 2015-től már a csapat színeiben vág neki az RCM Cup sorozatának. Márk ugyan nem számít újonc pilótának, hisz az év utolsó (Hungaroroingi) futamán már részt vett a kupában, de teljes szezonjára csak 2015-ben kerül sor. De, hogy ki is Somogyi Márk, és mit vár az új csapattól és a szezontól?

somogyimark.jpgPS: Ősszel, az évad utolsó versenyén láthattunk téged az RCM Cup versenyzői között. Hogyan kerültél az autósportba?

Somogyi Márk: Nógrád megyében, egészen pontosan Pásztón születtem 1989-ben. Aki nyomon követi a hazai autósport történetét, azoknak ez már sokat elárul. A rali szakág melegágya Nógrád, és az elmúlt évtizedek alatt több tucatnyi pilótát adott az autósportnak. Édesapám is a rali-sport szerelmese, így igazából csak idő kérdése volt, hogy mikor „támadja meg a szervezetemet”. Ha jól emlékszem, édesapám nevelő célzattal ültetett be 2007 környékén versenyautóba. Úgy gondolta, hogy a tanulmányaim javítása érdekében ösztönző hatású lehet, ha egy picit belekóstolok az autózás világába. Így aztán Radó István segítségével lehetőséget kaptam, hogy induljak a Rádi Kupán (ami leginkább a mostani FRT kupához hasonlít). Az élmény, pedig felejthetetlen volt. Egy Honda Civic 1.9 VTI volánja mögött, egy Magyar Bajnok navigálásával indulhattam. Bár, csak az első kanyarig élvezhettem a dolgot, mert ott aztán úgy megpörögtem, hogy azt sem tudtam merre van az előre. Rövid volt az élmény, de mindenesetre meghatározó. Onnantól lettem az autósport szerelmese.

PS: Célt ért édesapád a „nevelő” célzata?

Somogyi Márk: Amennyiben az lett volna a célja, hogy az autósportba beleszeressek, akkor igen (nevet). Azonban, ami a tanulmányaim motiválását jelenti, abban nem. Mondhatnám, hogy igazából egy kicsit jobban elterelte a figyelmemet. Megismertem egy új érzést, ami aztán befészkelte magát mind a lelkembe, mind a fejembe. Nap, mint nap újra és újra szerettem volna átélni. Így, aztán néha nagyon össze kellett szednem magam, hogy a napi feladatokra koncentráljak. Célt kaptam, de még abban a fázisban voltam, amikor gondolataim csak az autózás körül forogtak. Persze, idővel azért sikerült mindent a helyére tenni, de tagadhatatlan, hogy ereimben a vér elkezdett benzinné válni.

somogyi2.jpgPS: Volt folytatás is, vagy kénytelen voltál megmaradni az álmok szintjén?

Somogyi Márk: Ha nem is álomszerűen, de szerencsére sikerült tovább lépnem és megragadnom az autósportban. Pár éve (2011-ben) az FRT keretein belül alkalmam nyílt Mitsubishi Lancer EVO VI GR-A gépszörnyet kipróbálni. Be kell vallanom elsőre eléggé féltem tőle, hisz az az autó már egyáltalán nem gyerekjáték. Nagyon nagy a gyorsulása, és valóban megáll, ha a fékre lépnek. Szavakba sem tudom önteni, hogy milyen hatalmas élmény volt vele menni. Ebben az időszakban még mindig a rallye volt a fő csapásirány. A terveimben az szerepelt, hogy Regensburger Tamással együtt versenyzünk majd egy 1.3-as Suzukival. De a Mitsubishis kalandot követően már - édesapám nagy bánatára – hallani sem akartam róla. Majd a kezembe került a Szirák – Vanyarc Rallye-sprint verseny kiírása. Végül, mindent előszedtünk és a sikerült összerakni, hogy rajthoz álljunk. Egy nagyon csodálatos élmény volt azon a versenyen szerepelni.

PS: Az elmúlt években több autót is kipróbáltál. Melyik volt eddig a legnagyobb élmény, vagy amelyikkel sikert értél el?

Somogyi Márk: A Mitsubishi volt eddig a legnagyobb élmény. Sajnos teljes szezont nem tudtam még végig versenyezni. Így is sikerült három kupát begyűjteni. Mellette nagy élmény volt a LADA VFTS is, amit Mácsai martin barátom adott kölcsön egy szlalom versenyre.

PS: Mikor és hogyan kerültél a gyorsasági szakág közelébe?

Somogyi Márk: Évek óta rendszeres látogatója vagyok – édesanyámmal – a Forma-1 versenynek (gyorsan hozzá teszi, hogy Hamilton fan), ahol volt egy szimulátor. Több órás várakozás után végül beültem és kipróbáltam. Utána mondták, hogy van érzékem hozzá, és érdemes volna foglalkozni a dologgal. Elkezdtük körbe járni a kérdést, hogy mi és hogyan működik. Végül ősszel az RCM Cup mellett döntöttünk. A döntésnél két fő szempont került előtérbe. Az egyik az anyagi része, a másik a sportszakmai része volt. Így kerültem kapcsolatba a Csuti Lászlóval és az RCM Motorsporttal.

PS Somogyi Márk: Nagyon más volt. Az RCM Swift Racer egy 1,5L-es alapjába véve egy utcai autó, de természetesen sport somogyi3.jpgfutóművel és egy pár spéci dologgal felruházva. Azonban alapjaiban is más, mint egy raliautó. Nem csak technikailag, de vezetési szempontból is máshogy kell vele bánni. A ralis beidegződések, pedig inkább hátránynak, mint előnynek bizonyultak. Előtte még soha nem mondták, hogy túl rövid a féktávom és a kigyorsításokon is kell finomítani. Szóval, fejben át kellett mindent alakítanom és a ralis beidegződéseket félre kellett tennem. Nagyon érdekes, hogy bár mind két szakágnál a gyorsaságon van a hangsúly, mégis mennyire más vezetési technikával érik el. Talán a LADA-s vezetési technika volt e leg hasznosabb. Valójában mind két autót a „hátuljával” kell irányítani.  A Suzuki alapjába véve egy lendület autó, így ahhoz kellett igazítani a vezetéstechnikát is. Egyre jobban mentek a dolgok, de aztán elváltottam, így később újra kellett építkezni. Egyébként nem nagyon szeretném összehasonlítani az autókat, hisz mindegyiknek meg van a maga varázsa, és mindegyik más helyzetekben viselkedik tökéletesen. Más az elvárás egy raliautó és egy pályaautóval szemben. Szerencsés helyzetben vagyok, hogy ilyen fiatalon alkalmam volt mindkét világba bekerülni és kipróbálni magam.

PS: Hogy kerültél a Proex Sport-hoz?

Somogyi Márk: Még tavaly ősszel a Hungaroringen lehetőséget kaptam, hogy az RCM Cup-ban induljak. A hétvége során ismerkedtem meg a Proex Sport versenyzőivel is, akikkel nagyon jó kapcsolatba kerültem. A hétvége harmadik futamán egy fiatal kishölgy úgy megkergetett, hogy azt sem tudtam, hogyan tartsam őt. Ő volt Miss Vivien, aki a Proex csapatának pilótája. Megdöbbentő volt azt tapasztalnom, hogy egy nálam is „kezdőbb” pilóta milyen gyorsan tud fejlődni. Az egész hétvége alatt nagyon jó és baráti volt a részükről a fogadtatás. Aztán a versenyt követően is tartottuk a kapcsolatot, illetve megismerkedtem a csapat tagjaival. Az együtt töltött idő megerősített abban az elhatározásomban, hogy szeretnék a Proex Sporthoz csatlakozni. A csapattársak nagyon kedvesek és baráti a hangulat velük. A csapatfőnök Szabolcs Robert zseniális, és talán nem kell nagyobb referencia, hogy az ő keze munkájának is köszönhető, hogy ma Kiss Norbi az ország (és Európa) egyik legjobb pilótája. Bár milyen kérdéssel fordulok hozzá, mindig segítőkész. A szerelők nem csak profin dolgoznak, de nagyon jó fejek is. A csapatban nagyon jó, szinte családias a hangulat. Nagyon jól érzem magam a csapatnál, és alig várom, hogy elkezdődjön a szezon.

PS: Ha már a jövőt említercmcup_logo.pngtted. Milyen terveid és céljaid vannak?

Somogyi Márk: A leg fontosabb, hogy minél többet fejlődjek és kihozzam magam
ból a maximumot. A gyorsaság mellett tanulnom kell a test-test elleni küzdelmet és persze gyűjteni a kilométe
reket. Ez az a sport, ahol minden egyes megtett kilométer nagyon fontos. A célom, hogy a szezon végén az elért eredmény tükrözze a felkészülés sikerét és a lehető legjobb helyen végezzek. Az, hogy mi lenne a legjobb? Nem ismerem a jövő év mezőnyét, és nem tudom, hogy kik lesznek az ellenfelek. Erre a kérdésre talán majd az első versenyhétvégét követően tudnék nyilatkozni. Az biztos, hogy én mindent megteszek azért, hogy a lehető legtöbb
et hozzam ki magamból. Az, hogy ez mire lesz majd elég? Azt most még nem lehet megjósolni. Szeretnék az élmezőnnyel autózni.

Április 26.-án a Hungaroringen kezdi meg a szezont az RCM Cup, benne a Proex Sport és Somogyi Márk.